Back To Our Roots
Today is Teacher's Day... This is an article written by the chief editor of Utusan Malaysia in conjunction of the Teacher's Day. Let's get back to what used to be important, appreciation and affectionKEMBALI KEPADA IDEALISME PERGURUAN
Rencana Pengarang
KETIKA dunia menyaksikan persaingan sengit dalam usaha meningkatkan pencapaian peperiksaan, kecemerlangan dari segi persijilan, dan memperoleh kerjaya bernilai tinggi, ada baiknya sempena Hari Guru hari ini, para pendidik serta masyarakat diingatkan kembali terhadap idealisme perguruan.
Ini kerana apabila usaha besar-besaran dan bersungguh-sungguh oleh sekolah dan masyarakat untuk menghasilkan modal insan yang berdaya saing dalam era globalisasi, terdapat kecenderungan untuk mengambil ringan elemen-elemen kemanusiaan.
Sesungguhnya misi para guru bukanlah semata-mata menghasilkan modal insan yang dicapai melalui kejayaan memperoleh markah tinggi dalam peperiksaan dan kemampuan mereka mendapatkan pekerjaan berpendapatan tinggi.
Dalam pada perkara-perkara itu penting bagi negara membangun yang mempunyai aspirasi untuk menjadi negara maju, tetapi misi guru sebenar adalah sebagai pendidik yang memberi sumbangan untuk melahirkan warganegara memiliki nilai-nilai kemanusiaan bersifat universal.
Di sinilah kejayaan sebenar guru di mana anak-anak muridnya keluar dari sekolah sebagai manusia yang mampu bukan saja berdikari untuk mencari rezeki tetapi juga memiliki kesedaran moral untuk memperjuangkan kebenaran dan melaksanakan keadilan.
Untuk mencapai idealisme perguruan ini, ia tidak dapat dilahirkan melalui program ijazah pendidikan di universiti semata-mata, tetapi sebaliknya ia memerlukan sokongan daripada masyarakat khususnya para ibu bapa terhadap misi sebenar pendidikan sekolah.
Maka sempena Hari Guru ini, anggota masyarakat wajar memberi penghargaan kepada para pendidik bukan kerana kemampuan mereka mengajar dengan menggunakan komputer atau powerpoint, tetapi lebih penting lagi dapat menyemai nilai-nilai murni di kalangan anak-anak murid.
Kita menghendaki pelajar-pelajar yang bukan semata-mata memperoleh belasan A dalam peperiksaan, tetapi juga mereka perlu mampu berfikir, berbudi bahasa, gemar membaca buku, bersemangat untuk meneroka dan bersikap positif.
Sememangnya perkataan-perkataan ini kelihatan seperti retorik dan tidak menjejak pada realiti dunia di mana perkiraan akhir adalah markah A, ijazah, wang ringgit dan gaji serta imbuhan. Tetapi manusia tidak hanya bergantung pada kebendaan semata-mata.
Kita terus memerlukan idealisme untuk mewajarkan kehidupan. Maka bagi guru, idealisme mereka adalah usaha untuk melahirkan generasi akan datang yang bertamadun.
*sometimes the ideal can be the real deal*
2 Comments:
The ideal IS the real deal!
But the real deal is often not the way a professional is measured.
Teachers need to take irrelevant tests for promotion.
Researchers are pressured to release journals quickly for evaluation.
Someone who aims for the ideal may be demanding unrecognised sacrifice from self, students &, where students are involved, parents.
Who would be so great as to do that?
Surely not the humble teacher.
But someone with influence.
Let's all aim to be a person of influence.
We can make a difference!
At the local Rhododendron flower festival here in Eureka CA, USA we had a parade in which a number of floats (carriages) featured an Education Motif, for example a cute mini-school bus, and a lorry-pulled flatbed trailer with children's desks aligned as if in the classroom with the requisite blackboard in the front. Another float simply had a very large sign board: Teacher = Nobility + Courage.
(I would have added wisdom, sense of humor, self-confidence, respect for bright yet distracted young minds, patience, situation control {order in the midst of chaos}, etc.)
My parents were both professional teachers, the concept of learning and teaching is trained and ingrained into me literally from birth with daily discussions on parent-teacher conferences, Natl. Edu. Assoc., class subjects etc. I attended the Univ. Wisc. Stevens Point, a State Teachers College, but I focused on Natural Resource Mgmt. & Forest Admin., and did not get an official teachers certificate.
I did serve as a temp English Teacher in Japan one summer, at a private middle school; and was a graduate instructor at the MN RW Environmental Learning Center, where I taught Winter wilderness survival skills (temperatures there could reach -40C) and other nature-related life skills.
I attended the Univ Malaya for one summer sem. and walked by the UPSI during my walkabout around West Malaysia and have visited the FRI (hutan) and RRI (getah) and Cameron highlands (karate).
I do wish my Bahasa Malaysia was improved. Maafkan saya, saya belum bercakap sebagai adult level. :)
Other things distracted me from gaining proficiency in writing and speaking Bahasa.
To me, the golden rule of the teaching profession is simply this: the unchallenged do not learn. Therefore challenge your students, while being aware that some may already be heavily challenged by other things and are simply unable to meet expectations some days or even years.
DD
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home