Sunday, November 25, 2007

Condolence to Subashini

Membaca seharusnya mengheret manusia ke arah ketamadunan, bukan kematian.
Ali Bukhari Amir
Sun | Nov 25, 07 | 11:48:45 am MYT


Kita baru dikejutkan dengan kes membunuh diri yang menimpa adik Subashini baru-baru ini. Menurut laporan, gadis itu membunuh diri kerana tidak mencapai matlamat 4A dalam UPSR. Terbaru, wujud bantahan ke atas Hospital Seberang Jaya. Pentadbiran hospital itu dikatakan tidak mengendahkan pesakit sehingga menyebabkan kematian anak itu.

Sebenarnya, hal ini boleh dilanjutkan kepada beberapa isu. Pertama, hal yang menimpa pelajar USM di Desasiswa Harapan sekitar 2003-2004 di mana seorang mahasiswa Cina tahun pertama dijumpai mati menggantung diri, dipercayai kerana gagal mendapat kursus yang dipohonnya. Tapi, nantilah kita ceritakan dalam tulisan akan datang.

Kes bunuh diri melibatkan Subashini juga boleh dilihat daripada isu kedua iaitu ‘jenayah’ kementerian yang merangsang masyarakat secara tak sedar, mempengaruhi minda bawah sedar sehingga mereka 'tension' kalau gagal mencapai kecemerlangan menurut kemahuan Kementerian Pelajaran.

'Jenayah' kementerian pelajaran ini amat merbahaya jika dibandingkan kegagalan hospital menyelamatkan nyawa pelajar yang kecewa dengan keputusan peperiksaan mereka. Tapi, hal ini juga akan dibincangkan dalam tulisan seterusnya nanti, insya Allah.

Namun, kes ini jika direnung sedalam-dalamnya, ia berkaitan dengan amalan pembacaan, iaitu perintah yang dianggap suci dan mulia. Pembacaan ke atas ilmu, kembara meneroka pengetahuan adalah wahyu pertama turun ke atas umat manusia seluruhnya; Iqra'.

Iqra’ atau perintah membaca ini sepatutnya mengheret manusia dan kemanusiaan ke arah pembinaan tamadun yang segar dan pembangunan negara bangsa yang lebih bermaruah lagi dihormati. Apa yang pasti setakat ini, rakyat mungkin salah bacaan atau memegang amanat bacaan daripada penguasa yang ghairahkan pencapaian tinggi di dalam akademik. Ucapan-ucapan ini adalah ucapan yang mencederakan batin anak-anak.

Kadangkala kita terfikir, bagaimana mungkin Iqra'- tuntutan Ilahi mengundang kematian manusia? Tuntutan perang serta jihad saja yang boleh mendatangkan kematian. Atau pun, mungkin ada masalah lain dalam pelajaran kini yang silap? Atau hal ini berakar daripada manusia pemegang dasar dan bukan kesilapan sistem pendidikan itu sendiri.

Tetapi bagi Presiden Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (Gamis) Mohd Dzul Khairi Mohd Noor, beliau lebih cenderung memusatkan perhatian ke atas budaya ilmu kalangan mahasiswa yang masih belum mencapai tahap membanggakan.

Dalam satu kenyataan, beliau menyifatkan peratusan pembacaan pelajar amat rendah jika dibandingkan negara yang dilihat tak setanding dari segi kemajuannya dengan Malaysia .

Timbalan Menteri Pelajaran, Dato' Noh Omar, berkata di dalam satu kajian, jumlah buku yang dibaca pelajar Australia ialah 180 buah, diikuti Indonesia (94), India (130), Negara Thai (56) dan Brunei (26). Tapi, kita cuma 12 buah buku selama tiga tahun pengajian.

Di dalam kajian itu, jumlah buku yang dibeli pelajar Australia ialah 160 buah, Indonesia (43), Thailand (31), India (75) dan Brunei (15), berbanding Malaysia hanya empat buah untuk tiga tahun pengajian (enam semester).

“Timbul persoalan, adakah pembinaan budaya intelektual dan paradigma pemikiran masyarakat di Malaysia sudah pincang dan merudum menyembah bumi?

“Kebimbangan ini timbul ketika memikirkan bagaimana bangsa Yunani suatu ketika dulu diliputi pemikiran dan kepercayaan bahawa kecantikan itu adalah merujuk terhadap tubuh badan yang tiada seurat benang. Justeru, tidak hairanlah segala lukisan dan seni ukir akan menumpukan ke arah itu,kata Mohd Dzulkhairi.

Malah, tambah beliau, meskipun tamadun itu memiliki ahli falsafah seperti Socrates juga Aristotle, yang memiliki pelbagai idea melangit namun, Will Durant dalam The Story of Civilization menggambarkan kehidupan mereka yang terdiri daripada ahli fikir: Kami mempunyai institusi pelacuran kelas tinggi (courtesans) untuk keseronokan, gundik untuk kesihatan harian tubuh badan.

Jadi, tidak hairan sebenarnya kerana tamadun Yunani meskipun hebat tapi kemungkaran yang berlaku adalah disebabkan tiada panduan kitab suci. Mereka cuma memiliki pemikir yang bukan terpelihara daripada kesalahan. Logikkah Malaysia menjadi sedemikian?

Berdasarkan senario yang berlaku di Malaysia berdasarkan kajian tersebut, salahkah ditafsirkan ia adalah petanda bahawa corak pemikiran masyarakat Malaysia sukar diubah atau salah cara dalam mengubah?” tambah Mohd Dzulkhairi.

Di sini, terbentuk suatu persoalan lain, adakah sistem pendidikan itu ada masalah ataupun penggubal sistem pelajaran itu bersalah ketika menyusun dan merapikan dasar pelajaran?

Beliau turut mempersoalkan: Adakah corak pemikiran sebelum kedatangan Islam seperti Animisme, Dinamisme, Megi Religi masih wujud dan sukar diubah atau dipisahkan dari pola pemikiran masyarakat Malaysia ? Kalau bukan begitu, jenis apakah pandangan hidup atau pandangan alam dalam kalangan penuntut ilmu di Malaysia ?

Saya tertarik kaedah pembacaan seorang tokoh iaitu Dr. Fadzilah Kamsah yang pernah mengatakan bahawa beliau membeli buku setiap minggu untuk dihayati dan difahami.

Tahap pembacaan yang luas adalah antara batu loncatan bagi mengembalikan kesedaran keilmuan dan tradisi idealisme yang mencapah. Jika ini tidak dicapai, bila akan tiba saat masyarakat membudayakan tradisi tersebut? kata beliau.

Di dalam hal ini, Mohd Dzulkhairi berkata, budaya ilmu tidak sekadar memahami sesuatu bidang saja, malah yang lebih utama ialah sikap menjelmakan sifat keilmuan yang multi-disciplinary (pelbagai bidang) dan inter-disciplinary (rentas bidang).

Tapi, adakah sifat ini mampu dicapai kalau hendak dibanding kajian bancian pembacaan itu? Semua ini pasti tertumpu terhadap pelajar universiti.

Apatah lagi kita akan mengumumkan IPT yang merintis status Universiti Apex, tahun depan sebagai landasan pantas untuk menjadi universiti bertaraf dunia, katanya.

Di dalam kesimpulan awalnya, Mohd Dzulkhairi menyifatkan, bahawa walaupun majoriti masyarakat kita adalah "Melayu Muslim", namun kelemahan kita yang berlaku kini adalah disebabkan kerana jarak antara pengamalan kepercayaan hidup yang dianuti dengan cara hidup yang begitu jauh.

Jadi, binalah konsep Tauhidic Worldview yang menitikberatkan soal proses keilmuan dan realisasi Integrated Knowledge,ujar beliau.

*This article view is based on education and civilisation principles from Islamic perspective. I welcome other educational views. BTW, education is all about improvement right? May Subashini's 'sacrifise' wake others up.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home